KÆRLIGHED KENDER INGEN GRÆNSER

Instr: Amma Asante   Manus: Guy Hibbert
Medv: David Oyelowo, Rosamund Pike, Tom Felton, Jack Davenport
Udlejer: UIP   Længde: 111 min.   Foto:  Fra filmen

“Kærlighed kender ingen grænser” tager sin begyndelse, da Ruth Williams og Seretse Khama forelsker sig i London umiddelbart efter Anden Verdenskrig.
Ruth er dog ikke kun blevet forelsket i en sort jurastuderende, men i selve høvdingen af Bamangwato-folket i det land, der senere skulle blive til Botswana. Familien modsætter sig foreningen, men ægteskabet gennemføres i det år, hvor apartheid indføres i Sydafrika, og den unge kvinde rejser med sin mand til Afrika, hvor hun imod folkets ønske bliver deres dronning.
Hjemme i Storbritannien modarbejdes den kontroversielle kærlighed af Parlamentet, der af storpolitiske årsager gør alt for at spolere ægteskabet og holde resterne af det britiske imperium i live.

’Kærlighed kender ingen grænser’ trækker tråde til nutidens politiske klima, og portrættet af en ukuelig hvid kvinde omgivet af savannen, kan minde om Meryl Streep som Karen Blixen i “Out of Africa“.
Filmen er samtidig en historie om forbudt kærlighed, grundet racediskrimine-rende fordomme. Det er en sympatisk feel-good film, hvor folk er enten gode eller onde, moralske eller anløbne. I Afrika er der smukt og farverigt, i London gråt og tåget. En flot film hvor kærlighed kender ingen grænser.

Gill

12. februar 2018