KONGENS VALG

Medv.: Jesper Christensen, Karl Markovics, Anders Baasmo Christiansen
Udlejer: Camera   Længde: 133 min.  Foto:  Fra filmen

“Kongens valg” forløber over tre gruopvækkende døgn i april 1940,
hvor Norge ligesom Danmark endte med at blive besat af de tyske tropper. Fra usikkerheden på Oscarborgs fæstning, hvor Oberst Birger Eriksen beordrer angreb mod de invaderende tyskere og dermed dræber 1.000 af Hitlers soldater, over den resignerende og kompromissøgende regering med statsminister Nygaardsvold og udenrigsminister Koht i spidsen, til kongens endelige beslutning om ikke at overgive sig til den nazistiske overmagt.
Kong Haakon (spillet af danske Jesper Christensen) er meget vellidt af både sit folk og sine nærmeste. Han har et nært forhold til både sin søn, Kronprins Olav, dennes hustru, Kronprinsesse Märtha og sine tre børnebørn – heriblandt den siddende Kong Harald, som han i filmens begyndelse opsøger til en hurtig omgang vinterlig gemmeleg i haven. Men alvoren lurer lige under den uskyldige leg. Mens han forsøger at få telefonkontakt til sin bror, den danske Kong Christian X, får Kong Haakon at vide, at tyske tropper er på vej ind i Oslofjorden.
Da kongefamilien og regeringen flygter fra Oslo, intensiveres angrebene fra tyskerne. Tilbage i Oslo sidder den tyske diplomat Curt Bräuer (Karl Markovics) og får ordrer direkte fra Hitler til at forhandle med kongen. I Oslo skal der indsættes en kupregering under ledelse af Vidkun Quisling, som er mislidt i den norske befolkning. Siger kongen nej, er krigen uundgåelig. Men selvom Kong Haakon må se sin svigerdatter og børnebørn tage flugten til Sverige, og på klos hold opleve, hvordan bomberne falder, træffer han det svære valg om at byde overmagten modstand.

Annemarie

5. marts 2018