BLACKkKLANSMAN

20. januar 2020 - Kl. 19:00 - 21:15

USA 2018

Instr: Spike Lee   Manus: Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott og Spike Lee

Medv: John David Washington, Adam Driver,  Laura Harrier

Udlejer: UIP   Længde: 135 min.  Foto:  Fra filmen

Colorado Springs har i 1972 ansat sin første sorte politimand Ron Stallworth. Han får til opgave at infiltrere en studenterforening på universitetet og bliver kæreste med lederen. På eget initiativ tager han telefonisk kontakt til den lokale afdeling af Ku Klux Klan for at blive medlem her. Da Ron ikke selv personligt kan møde op, sender han sin hvide kollega Flip Zimmerman, som er jøde, til at spille rollen som Ron. Snart er Ron og to andre  politimænd i fuld gang med at undergrave klanen indefra. Undervejs opnår Ron også at komme tæt på lederen David Duke. Instruktøren trækker tråde frem og tilbage i amerikansk historie, ikke mindst fra Ku Klux Klan og frem til nu.

BlacKkKlansman er baseret på virkelige hændelser. Filmen fik en Grand Prix ved Cannes Filmfestival 2018.

Per

20. januar 2020